lauantai 8. marraskuuta 2014

Kuusi askelta parempaan aamuun

Kello soi. Mitään ei näy, mutta entisen lempikappaleesi (nykyisen herätyskappaleesi = inhokkikappaleesi) ääni porautuu korvien väliin antaen merkin - olisi aika herätä. Sinua väsyttää ja antaisit naapurin koiran vaihdossa jos saisit vielä nukkua toisen tunnin.. Koko päivän TO DO-lista alkaa kerrata itseään pääsisi sisällä, sinä taas haluaisit vetää peiton lähemmäs korvia ja kääntää kylkeä. Hampaiden pesu on listalla ensimmäisenä, sitten pitäisi lähteä räntäsateeseen koiran kanssa. Onneksi on olemassa aamupala! Paitsi että unohdit ostaa sitä herkullista mehukeittoa, eikä edamiakaan taida olla leivän päälle. Niin ja kahvikin oli loppu. Ja tietysti ohjelmassa on heti aluksi se maailman turhin luento Yle2:sen historiasta (olen ollut sillä luennolla..) tai se palaveri, jossa et ole ikinä ennenkään sanonut mitään. Koitat kaikilla maailman syillä perustella itsellesi miksi juuri nyt voisit jäädä petiin, kunnes joudut myöntämään tappiosi - poissaoloja on jo liikaa tai palaveri on juuri se ainokainen missä sinulla on  tietysti presentaatio koirankakkapussien myyntiluvuista (ei, en ole pitänyt sellaista presentaatiota).

Ihana aamunalku, eikö? Jos tunnistat itsesi tästä niin onnittelen sinua (ja minua), ollaan aika sissejä kun näinäkin aamuina ainakin 90% ajasta raahaudumme ylös ja aloitamme päivän askareet.


Eräs päivä selasin Instagramia ja siellä oli kuva jostain naisesta ja värikkäästä luontotaustasta, ei pysty muistamaan tarkalleen.. Mutta sen alapuolella oli teksti, joka ei kylläkään liittynyt kuvaan, mutta joka minun oli pakko kirjoittaa itselleni ylös. Siinä oli nimittäin listattu viisi asiaa "you should do before you get out of bed". Lista osui ja upposi niin, että keksin vielä itse kuudennen kohdan ja se ei siis ole käännä kylkeä ja jatka unia:D.
Here we go:


1.Express gratitude
Mieti ainakin kolme asiaa, joista olet kiitollinen. On se sitten vieressä röhnöttävä kuorsauskone, sinut juuri herättänyt uusi iPhone tai vaikka ihan vaan puhtaan tyynyn tuoksu. Jotkut ihmiset uskovat, että tunteemme ja ajatuksemme luovat elämämme, vedämme niille asioita puoleemme. Se mitä ajattelet, on se mitä saat, eli kiitollisuus tuo lisää kiitollisuuden aiheita jne.  Joten eihän tilata huonoa päivää heti aamusta!
 
2. Set your intentions for the day
Mitä haluat tänään saada aikaiseksi? Imuroida viimein olohuoneen, aloittaa kaksiviikkoa aluilla olleen esseen, vastata kaukaisen ystävän Facebook-viestiin tai hymyillä tuntemattomalle ihan vaan koska tuntuu siltä? Asioita on helpompi saada aikaiseksi, kun teet itsesi kanssa sopimuksen ja päätät jotain.
     
3. Take 5 long deep breath in and out
Mitä ikinä teetkin, älä unohda hengittää! Syvään hengittämistä käytettään joogassa rentoutumiseen, mutta pienellä pidätyksellä sisään- ja ulospuhalluksen välissä on myös piristävä vaikutus. Älä kuitenkaan yritä puhkoa keuhkojasi, olethan juuri herännyt. Ja jos viisi hengitystä on liikaa, tee vain kolme. Tai yhden. Tämän on tarkoitus tuoda hyvää oloa!
 
4. Smile for no reason - just to flex the muscle
Eat. Pray. Love. -kirjassa puhutaan hymymeditaatiosta, jossa vaan istutaan hiljaisuudessa hymyillen ilman mitään syytä. Yleensä kun ihmisestä tuntuu hyvältä, hän hymyilee. Olen kuitenkin kuullut, että viesti kulkee myös toiseen suuntaan ja tekohymyilemällä voi itseasiassa vaikuttaa mielialaan. Jos vieressäsi on muita heräilijöitä, koita saada aikaan suhteellisen luonnollinen hymy creepiyden välttämiseksi!

5. Forgive yourself for yesterdays mistakes
Jos jokin jäi eilisessä painamaan mieltä, nyt on aika päästää siitä irti. Kukaan meistä ei ole täydellinen ja virheet on osa elämää - joskus jopa hyvin oleellinen ja hyödyllinen osa ja me kaikki teemme niitä. Voit siis hyvillä mielin antaa itsellesi anteeksi, mikä ikinä se onkaan mistä itseäsi moitit. Nyt et voi enää kääntää kelloa, mutta ensi kerralla tiedät paremmin.
     
6. Give your self a compliment

Me suomalaiset olemme niin armottoman vaatimattomia ja itseämme vähätteleviä, että jokainen meistä kaipaa kohteliaisuuden kerran päivässä, vaikka ihan vain itseltämme. Tästäkin on jonkinlaisia tutkimuksia, joissa ihmisten itsetunto kohoaa toistelemalla positiivisa mantroja itselleen. Joten mikset kehuisi itseäsi jostain! Jos mieleen tulee useampia kohteliaisuuksia niin anna mennä vaan! Ja muista ottaa kehu vastaan kohteliaasti kiittäen - ilman vastaan väittämistä.
Muistaakseni jostain asiasta tulee tapa 60 päivän jälkeen, joten kun kaksi kuukautta muistutat itseäsi (väkerrä vaikka pieni taulu sängynviereen), tulee tämä rutiini jatkossa luonnostaan. Itse huomaan nousevani sängystä paljon kevyempänä ja paremmalla tuulella pienen aivovoimistelun jälkeen. Kun varpaani viimein koskettavat lattiaa, olen jo hereillä ja onnellinen. Voisiko aamulta enempää pyytää? Toivottavasti tämä pieni aamurutiini toimii teille yhtä hyvin kuin minulle!:)

Onko teillä joitan itsensäpsyykkausaamurutiineja?? Tai oletteko joskus kokeilleet jotain tällaista?

Ps. Jos oot oikein extreme ja haluat myös keholle kevyen ja helpon olon niin kokeileppa tätä vartin aamujoogaa!

Pss. Eilisestä kuvapläjäyksestä puuttui alla oleva kuva, joten halusin lisätä sen nyt ja laitoin sen kaveriksi pari muutakin, jotka eivät eilen mahtuneet mukaan!:)

Psss. Tänään käytiin kämppis-Monan kans kuvailemassa ja kahdeksan vaihtaria on ilmottautunu jo malliksi! Osa haluaa vesi kuvia, joku halus vintagea jne.. Jänniä keikkoja siis tiedossa!




4 kommenttia:

  1. Upeita kuvia ja mielenkiintoisia ajatuksia aamununisille. Auringonlasku ja minä - sellaisen kuvan minäkin haluaisin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!:) Aurinkolaskukuvat on ihania! Valo on vaan niin erilainen ja vielä jos lillutaan veden päällä niin ah!:)

      Poista
  2. En muistanu/ehtiny silloin viime postaukseen kommentoida mut nyt on pakko: ihania kuvia!!! :)♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Jenny!!:) Kiva kun kävit nyt kommentoimassa! <3

      Poista

Kiitos kaunis kommentista! <3